ری بردبری، خالق فارنهایت ۴۵۱، درگذشت
نوشته شده توسط : sasurse

ری بردبری: برای ویران کردن فرهنگ، لازم نیست کتاب ها را بسوزانید. فقط کاری کنید که مردم آنها را نخوانند

ری بردبری، نویسنده داستان های علمی تخیلی، فانتزی و وحشت، در ۹۱ سالگی در لس آنجلس درگذشت.

دختر او الکساندرا خبر مرگ پدرش در شامگاه سه شنبه در کالیفرنیای جنوبی را تایید کرد.

بردبری در طول سال های فعالیت هنری اش که از دهه ۱۹۴۰ آغاز شد، صدها رمان، داستان کوتاه، نمایشنامه، فیلمنامه سینمایی و تلویزیونی نوشت.

فارنهایت ۴۵۱ مشهور ترین رمان اوست که از زمان انتشارش تاکنون بیش از ۱۰ میلیون نسخه از آن در دنیا به فروش رفته است.

بردبری در ایلینویز به دنیا آمد و در نوجوانی همراه خانواده اش به لس آنجلس سفر کرد.

او تا سه سال پس از پایان دوران مدرسه، روزگار خود را با روزنامه فروشی گذراند و در اوقات فراغت خود به نویسندگی پرداخت.

از اوایل سال های دهه ۱۹۴۰ داستان های کوتاه او در نشریه ها منتشر شد.

نخستین کتاب او، کارناوال تاریک، در سال ۱۹۴۱ منتشر شد و سه سال بعد، با انتشار مجموعه داستان هایی علمی تخیلی درباره زمین و سفر به مریخ به شهرت رسید.

پیشگویی های بردبری

رمان فارنهایت ۴۵۱ که در سال ۱۹۵۳ منتشر شد، جامعه ای را در آینده به تصویر می کشد که در آن کتاب ها غیرمجازند و سوزانده می شوند. عنوان این رمان، درجه حرارتی است که در آن، کاغذ به صورت خودکار آتش می گیرد.

در طول سال های بعد، بسیاری از پیش بینی های این رمان به تدریج درست از کار درآمد؛ در فارنهایت ۴۵۱ شخصیت های این رمان به سریال های تلویزیونی معتادند و از هدفون های کوچک پیوسته موسیقی و خبر پخش می شود.

این رمان پیشگویانه را در کنار رمان های ۱۹۸۴ جورج اورول و دنیای شگفت انگیز نو آلدوس هاکسلی می دانند؛ آی پاد، تلویزیون های تعامل کننده با بیننده، دوربین های مدار بسته و گزارش های پرهیجان زنده تلویزیونی از جمله تعقیب و گریز پلیس و فراری ها از دیگر پیش بینی های ری بردبری در این رمان بودند که طی سال ها به واقعیت پیوستند.

رمان فارنهایت ۴۵۱ داستان یک جامعه بی کتاب را روایت می کند

نسخه سینمایی این فیلم را فرانسوا تروفو در سال ۱۹۶۶ کارگردانی کرد.

ری بردبری خودش تنها داستان علمی تخیلی واقعی خود را همین رمان می دانست و می گفت که باقی آثارش باید در ژانر فانتزی دسته بندی شوند. او در سال ۲۰۰۲ در گفت و گو با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته بود: "این کتاب بر اساس واقعیت ها بود و بر اساس نفرتم از کسانی که کتاب ها را سوزانده بودند."

مایکل مور، مستندساز آمریکایی، با الهام از عنوان رمان فارنهایت ۴۵۱، نام یکی از ساخته های خود را فارنهایت ۱۱-۹ گذاشت که بعدا با گلایه ری بردبری مواجه شد.

بردبری تعداد زیادی فیلمنامه های متعدد سینمایی و تلویزیونی هم تالیف کرد؛ از جمله فیلمنامه موبی دیک را برای جان هیوستون نوشت.

فیلمنامه سریال های تلویزیونی از جمله شو آلفرد هیچکاک، تعلیق، و منطقه سپیده دم نیز از دیگر نوشته های اوست.

گلایه از تکنولوژی مدرن

ری بردبری از گسترش تکنولوژی مدرن گلایه داشت. او در دسامبر سال گذشته، پس از سال ها مخالفت سرسختانه با کتاب های دیجیتالی، سرانجام رضایت داد که کتاب فارنهایت ۴۵۱ به صورت الکترونیکی منتشر شود.

او در سال ۲۰۱۰ به لس آنجلس تایمز گفته بود: "شرکت های اینترنتی سه بار به سراغم آمدند و خواستند که کتاب های من را روی دستگاه های کتابخوان الکترونیکی بگذارند."

من به یاهو گفتم: "خوب گوش هایتان را باز کنید: بروید به جهنم."

او عشق وافری به کتاب و ادبیات داشت. او گفته بود: "برای ویران کردن فرهنگ، لازم نیست کتاب ها را بسوزانید. فقط کاری کنید که مردم آنها را نخوانند."

بردبری در سال ۲۰۰۰ نشان بنیاد کتاب ملی آمریکا برای خدمات ارزنده به ادبیات آمریکا و در سال ۲۰۰۴ نشان ملی هنر را دریافت کرد. در سال ۲۰۰۷ نیز تقدیر ویژه ای در مراسم جایزه پولیتزر از او به عمل آمد.

فارنهایت ۴۵۱، ماشین کلیمانجارو، میوه های طلایی خورشید، حکایت های مریخ، امپراتور و مرد پرنده و آخرین شب جهان از جمله ترجمه های فارسی آثار اوست.





:: برچسب‌ها: سقوط ,
:: بازدید از این مطلب : 358
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: